Online daten is liefde op het tweede gezicht, nieuwe studie van Erik van der Burg

Keuze voor iemand op een datingsite wordt beïnvloed door eerder bekeken profielfoto’s
De keuze om wel of niet met iemand te daten, zoals via een datingsite of app als Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto’s die eerder zijn bekeken. De eerder waargenomen foto blijft even hangen in het brein en heeft hierdoor invloed op de waarneming van de profielfoto die men op dat moment ziet. Dit blijkt uit onderzoek van een groep wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de University of Sydney (Australië). Zij onderzochten de aantrekkelijkheid van mannelijke profielfoto’s onder een groep vrouwelijke studenten in Australië. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in Scientific Reports, het open acces journal van het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Liefde op het tweede gezicht
Vandaag de dag vinden steeds meer mensen elkaar via online dating sites en apps zoals Tinder, OK Cupid, en e-Harmony. Op zulke websites zijn foto’s te zien van personen die een partner zoeken. Deze foto’s worden achter elkaar getoond. De selectie – het wel of niet willen daten met die persoon – wordt vaak gebaseerd op de aantrekkelijkheid van de persoon op de profielfoto; een vorm van liefde op het eerste gezicht. VU-onderzoeker Erik van der Burg (http://www.vupsy.nl/staff-members/erik-van-der-burg/): “Als iemand aantrekkelijk is en voldoet aan de criteria van een potentiele partner, dan druk je de ‘ja’-knop in en anders op de ‘nee’-knop. Na het indrukken van de knop verschijnt je volgende potentiële prins of prinses en maak je nogmaals een keuze of deze persoon voldoet aan jouw ideaalplaatje, et cetera. Uit ons onderzoek blijkt de aantrekkelijkheid van een persoon sterk af te hangen van de profielfoto die men zojuist heeft waargenomen. Eenzelfde profielfoto wordt namelijk aantrekkelijker bevonden wanneer de voorgaande profielfoto aantrekkelijk was dan wanneer deze niet aantrekkelijk was. Wanneer iemand dus aantrekkelijk wordt bevonden, dan is dat dus niet zozeer liefde op het eerste gezicht, maar in feite een soort liefde op het tweede gezicht.”
Traag brein is de oorzaak
Een verklaring voor deze bevinding is dat het brein traag is. Als we een gezicht waarnemen met onze ogen dan zorgt dat voor activatie in het brein. Wanneer dit gezicht verdwijnt, dan zal deze activatie niet direct verdwijnen. Van der Burg: “Er blijft dus een soort residuele activatie in het brein over, die van het gezicht dat er niet meer is. Bij het zien van een nieuw gezicht is onze waarneming dus niet een zuivere waarneming van de realiteit, maar een combinatie van wat we op dat moment zien en wat we zojuist hebben waargenomen.” Eenzelfde profielfoto wordt dus aantrekkelijker bevonden bij residuele activatie van een aantrekkelijk gezicht dan bij een onaantrekkelijk gezicht.


NOOT VOOR DE REDACTIE

Het onderzoek Love at second sight: Sequential dependence of facial attractiveness in an on-line dating paradigm is gepubliceerd in Scientific Reports, het open acces journal van het wetenschappelijke tijdschrift Nature (link: http://nature.com/articles/doi:10.1038/srep22740). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erik van der Burg

Persvoorlichting VU Erik van der Burg
T 020 5985666 T 020-5982173
E pers@vu.nl E e.vander.burg@vu.nl

 

Top